Legutóbb azzal az öt durvafizikai elemmel foglalkoztunk, melyből a védikus tudományok szerint az anyagi világ és a testünk felépül. (Egy videót is készítettünk erről, ha még nem láttad, ide kattintva meg tudod nézni. >>)
Az ayurvéda (védikus orvostudomány) szerint ha a testünket alkotó öt elem (föld, víz, tűz, levegő és éter) valamilyen zavart szenved, vagy kibillen az egyensúlyából, akkor megbetegszünk – nem csak testileg, de akár lelkileg is). Ha például túlságosan felerősödik bennünk a tűz (pitta), az emésztési problémát okozhat, ugyanakkor türelmetlenebbé, lobbanékonyabbá válhatunk.
A testünket alkotó elemek egyensúlyát azáltal tudjuk támogatni, hogy a lakásunkban is egyensúlyban tartjuk az elemeket, azaz lehetőleg ott helyezük el azokat, ahol jól érzik magukat. (Azért kerül pl. délkeletre a konyha, a legtüzesebb helyiség, mert délkelet a tűz területe.)
Az elemekkel kapcsolatban ezt kérdezte tőlem valaki:
Vajon a Vaszati miért hagyta ki az elemei közül a fát és a fémet? (Engem kicsit ’zavar’ az éter, mármint hogy ez viszont köztük van.)
Évekkel ezelőtt egy budapesti középiskolában tartottam előadást a Vaszatiról. Kicsit izgultam előtte, hogy vajon gimnazista gyerekeknek hogyan fogok beszélni a Vaszati szabályairól, elveiről, vajon mit fognak megérteni belőle. Az első közös kapcsolódási pont az volt, amikor az elemekről kezdtem beszélni nekik. Elmondták ugyanis, hogy természetismereti órán (talán így hívják) tanultak az anyagi világot alkotó elemekről, melyek a föld, tűz, víz és a levegő. Az éter ugyan nem volt a tananyagban, mégis örültem, hogy a nyugati tudományok ugyanazokkal az elemekkel dolgoznak, mint a védikus tudományok.
A fa és a fém a kínai orvoslásból és térrendezésből lehet ismerős. Náluk viszont hiányzik a levegő és az éter. Vaszati tanárom – Marcus Schmieke – egy hasonló kérdésre azt felelte, hogy azért nincs szükség a fémre és a fára, mint külön elemekre, mert egyik sem egy önálló, tiszta elem. A fém az nem más, mint föld és tűz, a fa pedig föld és víz. Egész röviden ez az oka annak, hogy a védikus tudományok nem foglalkoznak külön a fémmel és a fával.
És, hogy a nyugatival ellentétben miért van a védikus tudományokban olyan nagy jelentősége az éternek? (Nevezzük térnek is.) Azért, mert az éter az egyik legfontosabb – ha nem a legfontosabb – információ hordozó közeg. Éter nélkül nem terjed a hang, ami nem csak azt jelenti, hogy nem tudunk kommunikálni. A legtöbb vallási hagyomány szerint ugyanis a hangvibráció a teremtés forrása. („Kezdetben vala az ige.”) Gondolhatunk itt a világ teremtésére, de akár arra a teremtő erőre is, amivel mi magunk rendelkezünk, s amivel formáljuk a környezetünket, a világunkat.
Gyakran fel sem tudjuk fogni, micsoda ereje van a kimondott szónak. Szavainkkal felemelhetünk, de akár a földbe is tiporhatunk másokat. A különböző védikus hangvibrációkkal, mantrákkal pedig megtisztíthatjuk a környezetünket, a létezésünket s egy magasabb tudatszintre emelkedhetünk.
A hangok terjedéséhez azonban elengedhetetlen szükség van az éterre. Ezért szerepel az éter a többi elemmel egyenrangúan az öt elem között…
Kedves Edit!
„egyik sem egy önálló, tiszta elem. A fém az nem más, mint föld és tűz, a fa pedig föld és víz.”
Szeretném ha részletesebben kifejtenéd ezt a kijelentést, illetve hogy mire alapozza ezt Marcus Schmieke. Ugyanis ennek nincs nyoma a hagyományos kínai orvoslásban, sem a feng shuiban, sem a kínai asztrológiában vagy más rendszerben, ami az öt változási állapot elvét alkalmazza.
Üdvözlettel,
Hornyánszky Simon
Kedves Simon!
Marcus Schmieke a „kijelentéseit” a Védikus írásokra alapozza. A Védikus Irodalom pedig egyértelműen leírja az öt durvafizikai elemet.
„Föld, víz, tűz, levegő, éter, elme, értelem és hamis ego – e nyolc együtt képezi az Én különálló anyagi energiámat!” (Bhagavad-gita 7.4.)
Az 5 durvafizikai elemhez tartozik 5 érzéktárgy is:
Föld: illat
víz: íz
tűz: forma
levegő: tapintás
éter: hang
A Védikus írások nem írnak fémről és fáról, de mint minden ebben a világban az előbb említett 5 elem kombinációja, így a fa és a fém is ezekből az elemekből épül fel. Ez a védikus tudományok következtetése.
A Vaszati – a védikus építészet – tudománya és általában a védikus tudományok mind-mind leszálló tudományok, ami azt jelenti, hogy nem evilági, hétköznapi tudósok kitalációjából jöttek létre (felszálló tudomány), hanem a tanítványi láncolaton (Parampara) keresztül egyenesen a Legfelsőbb Személytől szálltak alá.
„A legfelsőbb tudomány íly módon, a tanítványi láncon keresztül szállt alá, s a szent királyok így értették meg azt. (…)” (Bhagavad-gita 4.2.)
Az evilági (materialista) tudomány – amely felszálló tudomány – sok tekintetben nem állandó és feltételezéseken alapszik. Éppen ezért nem lehet tökéletes.
Ha valaki a védikus filozófiával, tudományokkal foglalkozik – mint Marcus Schmieke vagy akár én is -, az elfogadja ezt a leszálló folyamatot és nem kérdőjelezi meg. Ha valakinek azonban nem erős a hite a védikus írásokban – vagy akár a Vaszatiban -, az különösen a kezdetekkor örömmel veszi, ha az írások állításait gyakorlati tapasztalatok is alátámasztják. Ez erősíti a Vaszatiba vetett hitet – bennem is és mindazokban, akik ezt nap, mint nap alkalmazzák.
Ez volt a válasz arra, hogy mire alapozza Marcus Schmieke a „kijelentését”.
——-
Ez persze nem jelenti azt, hogy a Feng Shui vagy a kinak tudományok, aminek Te a képviselője vagy, ezt nem gondolhatja másképp. Arra kérlek, hogy ne próbáld összemosni a két rendszert.
Kedves Edit!
Köszönöm szépen a választ. Ha jól értem, akkor nem a kínai hagyományban említett fa és a fém minőségről (változási állapotról, ‘xing’-ről) beszélt Marcus Schmieke, hanem az öt durvafizikai elemből kapható fémről és fáról. Ezekre értette, hogy „nem tiszta elemek”, nem pedig a kínai hagyományban említett fémre és a fára.
Úgy vélem, egy közkeletű félreértésből adódik, hogy fát és fémet keresnek az elemek között… a keleti hagyományban ugyanis a fém és a fa nem (ős)elem, hanem változási állapot (行 xíng: folyamatban van, átmegy egyikből a másikba, lehetséges). Tehát egyetlen egy változási folyamat egy-egy állapotai. Ugyanakkor van tűz, víz és föld elnevezésű őselem is, de ezek nem azonosak a tűz, víz, ill. föld változási állapottal, ahogyan a változási állapotok sem azonosak a tényleges lobogó lángokkal, H2O-val, talajjal, fémekkel, erdővel/faanyaggal.
Megállapításaim szerint a változási állapotok működésében, változásaiban jellemzik a teljes valóságot, míg az őselemek felépítésében, szerkezetében, alkotóelemeiben írják le a teljes valóságot. Az öt változási állapot rendszere a hagyomány szerint „földi dolog”, az Égben a megfelelőiknek az öt bolygó rendszerét tekintették. Természeti megfigyeléseken, kísérletezésen, vizsgálódásokon alapulva fejlődött ki, ami valóban más, mint az Égből alászálló védikus tudomány (és vélhetően az őselemek rendszere, hiszen ennek része), ugyanakkor mindkettő a teljes valóságot ábrázolja. De, ahogy mondod, nem szabad összemosni a kettőt.
Minden jót,
Simon
Kedves Editke!
Nagyon köszönöm ezt az írást. (Már nagyon vártam…)
Bár három-négy éve inkább a Vaszati elveinek követője és alkalmazója vagyok a kínai térrendezés mellett, mégis most kissé ‘zavar’, hogy egyik családtagunk személyes eleme a fém… 🙂
No, nem filozofálgatok ezen az oldalon, inkább elmélkedem tovább remek írásodon.
Üdvözöllek:
Ági
Kedves Ági!
Örülök, hogy tetszett az írásom…
Amit meg kell érteni, hogy két külön rendszerről van szó. A kínai filozófiában és tudományokban van helye a fának és a fémnek, a védikus írások azonban ezeket nem említik elemként. Így aztán a Vaszatiból is kimaradtak…
Kedves Edit!
Köszönet a videóért és ezért az írásodért :)Azt szeretném kérdezni, hogy az „om” mit jelent és a lakában mi képviseli az étert? Vagy az éter csak úgy van egyszerűen?
Csak megerősíteni tudom, hogy a kimondott szónak milyen nagy az ereje, saját életemben tapasztalom.
Egyik kedvenc idézetem Frank Outlowtól
„Ügyelj gondolataidra, mert azok szabják meg szavaid!
Ügyelj szavaidra, mert azok szabják meg tetteid!
Ügyelj tetteidre, mert azok szabják meg szokásaidat!
Ügyelj szokásaidra, mert azok szabják meg jellemed!
S ügyelj jellemedre, mert az szabja meg sorsod!”
A shopban kapható zene cd-n hallható a videó zenéje? Nagyon tetszik 🙂
Üdvözlettel,Ági
Kedves Ági!
Az ‘om’ egy transzcendentális hangvibráció, amely a Legfelsőbb Személyt képviseli.
„Óh, Kunti fia! Én vagyok a víz íze, a nap és a hold fénye, az om szótag a védikus mantrákban, a hang az éterben és az emberi képesség. Én vagyok a föld eredeti illata, a tűz heve, minden élő élete, valamint minden aszkéta vezeklése.” (Bhagavad-gita 7.8-9.)
Az om szótag a védikus mantrákban a Legfelsőbb Személy megszólítására szolgál.
Nemrégiben lefordítottam Marcus Schmieke magyarul még meg nem jelent könyvéből egy részt, ami az éterről szól. Ide másolom Neked. (Elnézést a kicsit nyers fordításért.)
„Az éter utal egyrészt arra a térre, ahol a telkünk található, valamint a házon belüli nyitott életterekre is. A Vasztu szerint a tér, vagyis az éter elem nem egy vákuum, vagy légüres tér, hanem egy komplex belső struktúrával rendelkező elem, amely mindenre hatással van, ami benne található. Az étert nem csak a fényhatásokkal vagy a terek formálásával lehet alakítani, hanem különböző hangokkal is, mivel a hang az éter belső tulajdonsága. Otthonunk minden fajta hangvibrációja, sőt még a külső háttérzajok is befolyásolják az éter elemünket, így az életterünk vagy a munkahelyünk minőségét.
Az elme, vagy egy projekt elgondolása utal az éteri területre és a hangokra is, beleértve a hangvibrációkat, sőt még a csend területeit is. A Vasztu építészet egyik nagyon lényeges tényezője az, ahogyan az otthonunk körüli finom energiák kommunikálnak egymással. Mindezek a finom jelenségek – a designnal és a szóbeli kifejezésekkel együtt – az éter elemhez rendelhetők. A Vasztuban az éternek nagyon nagy jelentősége van. Megkülönbözteti ugyanis, a 8 égtájnak az otthonunk tereire gyakorolt hatásait. Az itt leírtak szerint a nyitott terekkel mind a házban, mind a telken nagyon figyelmesen kell bánni.”
Egész egyszerűen tehát az otthonunkban a tágas terek és a hangok képviselik az étert.
(Az éter nem keverendő össze a kémiai vegyülettel! Az angol nyelvben pl. gyakran térnek is hívják – space -, de hivatalosan ott is éternek – ether – nevezik.)
Igen, a videó zenéje egy kis részlet a Vaszati zene cédéről.
Köszönöm a tanulságos cikket! A hozzászólásoknak is örültem, mert jól kiegészítik a lényeget.
Köszönöm szépen a válaszodat! Azt kicsit bővebben kifejtenéd, hogy mit jelent az, hogy a nyitott terekkel figyelmesen kell bánni?
Kedves Ágnes!
Próbálom kitalálni, hogy mire gondlhatott Marcus. Talán arra, hogy a nagy, nyitott terek erősítik annak a bizonyos területnek az energiáit, ahol ez a nagy nyitott tér van. Éppen ezért a nagy, nyitott tér nem mindenhol kedvező. Nem kedvező pl. délnyugaton, de kedvező északkeleten.
Szerintem erre gondolt.