Mint tudjuk, a Vaszati szerint berendezett otthonok támogatnak bennünket a mindennapok során. A védikus térrendezési elvekkel összhangban berendezett szoba nyugalmat és harmóniát teremt, ami elősegíti a tanulást és az összpontosítást.
Hol legyen a gyerekszoba vagy a tanulószoba?
A gyerekszoba helye legtöbbször már adott, de ha van lehetőségünk választani, akkor válasszunk egy olyan szobát a házon belül, amely összhangban van a gyerek egyéni égtájával. A személyes kedvező égtájak rezgései harmóniában vannak a lakójának a rezgéseivel, s ezáltal is támogatják őt.
Ha nem ismerjük az egyéni égtájat (amit egyébként a születési adatok ismeretében bármely Vaszati tanácsadó rövid időn belül meg tud mondani), akkor válasszunk olyan égtájat, amely az általános Vaszati elvek szerint támogató. A kelet és az északkelet energiái frissek, ezért jó hatással lehetnek a tanulásra. Az észak szintén, bár az északi szoba hátránya, hogy nem süt be a nap.
A nyugat a védikus építészet szerint a „klasszikus” tanulás égtáj, itt is nagyon jó a gyerekszoba, illetve nagyon jó tanulni. De ha más égtájon van jelenleg a gyerekszoba, akkor abból a szobából kell kihoznunk a lehető legtöbbet, hogy az jó hatással legyen a lakójának a gyerek éveire és a tanulmányaira is.
Hogy helyezzük el az íróasztalt?
A legtöbb lakásban a gyerekszoba szokott lenni az egyik legkisebb szoba és mivel a gyerekszoba egy több funkciós szoba (alvás, játék, tanulás, tárolás), ezért gyakran nem egyszerű mindennek megtalálni a helyét úgy, hogy az a Vaszati elveinek maradéktalanul megfeleljen.
Itt is érvényes az az általános elv, hogy a nehéz szekrények kerüljenek a szoba déli, délnyugati, nyugati részére, az ágyat úgy helyezzük el, hogy az ágyban fekvő feje búbja semmiképpen se nézzen észak felé, és az egész lakáshoz viszonyítva olyan égtájra kerüljön, ahol nyugodtan lehet aludni.
Ha már megvan az ágy helye és a szekrénnyel is a megfelelő égtájat terheljük, és még mindig maradt hely (remélem!), akkor keressünk egy ideális helyet az íróasztalnak is! Na ez az, ami gyakran komoly kihívás!
Az íróasztal elhelyezésénél arra kell figyelni, hogy az asztalnál ülve, tanulás közben észak, északkelet vagy kelet felé, esetleg (pontosan) nyugat felé lehessen tekinteni. Bár zárójelben írtam, hogy pontosan, de ez a szó itt nagyon fontos. Ha pont nyugat felé tekint valaki tanulás közben, az támogatja a tanulást, de az északnyugat és a délnyugat már nem. Az északnyugati tanulási irány izgágává teheti, míg a délnyugat elaltathatja a tanulót.
Ez természetesen vonatkozik a tanteremre is! Ott az lenne a legideálisabb, ha a tanár tanítás közben keletre nézne (így tudna igazán összpontosítani a tanításra, így tudna igazán élvezetes tanórát tartani), a gyerekek pedig nyugatra (pontosan nyugatra) néznének.
Ha sikerült az íróasztalt úgy elhelyezni, hogy kedvező legyen a munka irány, azzal a nehezével már meg is vagyunk. Az összes többi teendő már „csak” finomítás:
Ha az asztal a fal felé fordul, akkor a falon el lehet helyezni különböző inspiráló képeket, az órarendet, jól sikerült iskolai rajzokat. Ha az asztal északkeletre vagy keletre néz, akkor ezen a falon ki lehetnek függesztve a gyerek céljai, például a továbbtanulással kapcsolatos céljai. A keleti és az északkelet ugyanis támogatja a céljaink megvalósulását.
Sokan szeretik, ha az asztal nem a fal felé, hanem a szoba felé fordul, és gyakran csak így lehet elérni azt, hogy jó irányba nézzen a kis diák miközben a házifeladatot írja. Ilyen esetben fontos, hogy a szobában rend legyen, a játékok (amelyek elcsábítanának a házifeladattól) ne legyenek szem előtt, hanem legyenek szépen elrakva.
Az egészen kicsi gyerekek egyébként egyáltalán nem biztos, hogy a saját szobájukban akarják megírni a házifeladatot, hanem inkább ott, ahol az anyukájuk vagy apukájuk éppen tartózkodik. Gyakori, hogy a gyerekek a konyhaasztalnál huppannak le a leckével. Ilyenkor is figyeljünk arra, hogy úgy üljön le a gyerek, hogy a tanulást támogató égtájak valamelyike felé tekintsen.
Ezzel kapcsolatban eszembe is jutott az unokahúgom két kisfia, akik rendszeresen tevékenykednek a konyhaasztalnál úgy, hogy egymás mellett ülnek és mindketten északkelet felé tekintenek. Rajzolgatni szoktak, kifestőzni, ragasztani és persze nagyon gyakran segítenek a főzésben is: tésztát gyúrnak, szaggatnak, stb. Mindezt úgy, hogy északkelet felé néznek közben és tényleg nagyon ügyesek ilyenkor! Még a kuktaságot is nagyon szeretik egészen pici koruk óta. (A nagyobbik is még csak most ment elsőbe.)
A tűz elem és a tanulás
A minap arról beszélgettünk a férjemmel, hogy a magyar nyelv egy nagyon kifejező, szakrális nyelv. Sok szavunk vagy kifejezésünk szinte életre kel, amikor kimondjuk. Példaként pont azt hozta fel, hogy mi magyarok, a latin géniusz (zseni) szó helyett azt mondjuk arra a személyre, aki nagyon okos, hogy lángész vagy lángelme. Az Ájurvéda szerint a tűz elem támogatja a tanulást. Ez összefügg a tűz lelkesítő erejével, az összpontosítást támogató hatásával és azzal, hogy a tűz elem támogatja a kreativitást és a képzelőerőt, amelyek szintén fontosak lehetnek a tanulás során. A tűz transzformáló ereje segít a változásban és az új dolgok elsajátításában.
Mivel a tűz támogatja a tanulást, érdemes megjeleníteni színét valamilyen formában a gyerekszobában, lehetőleg az íróasztal környékén. Mivel azonban több funkciós szobáról van szó és a színek kiválasztásánál a szoba égtáját is figyelembe kell venni, semmiképpen sem javaslom, hogy narancsra vagy pirosra fessük a gyerekszoba falát, vagy más módon túl sok legyen ezekből a színekből, mert a túl sok tűz a lelkesedés helyett már inkább nyugtalanná és ingerültté tehet!
Nézzük most meg, hogy az egyes színek hogyan hatnak a tanulásra!
Energiát adó színek
Az energiát adó színek stimuláló hatással vannak az agyra, ezért segíthetnek a az összpontosításban és a hatékonyabb tanulásban. Ezek a színek alkalmasak olyan feladatokhoz, amelyek kreativitást vagy képzelőerőt igényelnek.
Sárga: A sárga szín a Nap és a fény színe, ezért energiát és optimizmust sugároz. A sárga a Jupiter színe is, a Jupiter pedig támogatja a fejlődést és általában a gyerekeket.
Narancs: A narancs szín, amit a Naphoz és a tűzhöz is társíthatunk a sárga és a vörös színek tulajdonságait egyesíti. A narancs szín melegséget áraszt, és motiváló hatása is lehet. A jól megválasztott narancs szín vidámságot áraszt.
Piros: A piros szín a tűz és a Mars színe, stimuláló hatással van az agyra, erősíti a tűz elem jelenlétét.
Ez a három szín – de leginkább a narancs és a piros – az, amelyre én azt mondom, hogy a „kevesebb több”.
Nyugtató, frissítő színek
A nyugtató színek segítenek a stressz levezetésében és az összpontosításban. Ezek a színek alkalmasak olyan feladatokhoz, amelyek figyelmet vagy memóriát igényelnek.
Kék: A kék szín a nyugalom, a béke és a víz színe, segít a diákoknak a stressz levezetésében. A kék szín az összpontosítást is támogatja, segít a gondolatok rendezésében.
Zöld: A zöld szín a természet színe, nyugalmat és harmóniát teremt. A zöld segít a figyelmet a feladatra összpontosítani. A zöld a Merkúr, s egyúttal a kommunikáció színe is, amely fejlesztheti a beszédkészséget, ugyanakkor támogathat a reál tantárgyak jobb megértésében is.
Lila: A lila szín a kreativitás és a fantázia színe. A lila szín segít az új ötletek és megoldások kidolgozásában.
Semleges színek
A semleges színek segítenek a gondolatok rendezésében és a figyelemnek a feladatra terelésében. Ezek a színek alkalmasak lehetnek olyan feladatokhoz, amelyek logikus gondolkodást vagy elemzést igényelnek. Fontos azonban, hogy ezeknek a színeknek megvannak a maguk „veszélyei” is a tanulásra nézve, amiről azért fontos szót ejteni, mert ezek a színek mostanában eléggé divatosak lettek és sokan hajlamosak arra, hogy kizárólagosan csak ezeket a színeket használják egy-egy helyiségben, vagy akár az egész lakásban.
Fehér: A fehér szín a Hold, a tisztaság és az új kezdetek színe. A fehér szín segíthet a gondolatok tisztításában. Ha azonban a szobában minden fehér, akkor ez túlságosan steril és hideg hatású, ami nem támogatja a kreativitást. Jó kiinduló alap ugyanakkor arra, hogy dekorációk és képek formájában egy kis színt vigyünk a szobába.
Szürke: A szürke szín a semlegesség és az egyensúly színe, ugyanakkor nagy felületen passzív és unalmas lehet, és fennáll a veszélye, hogy a gyerek is passzívvá és motiválatlanná válik.
Barna: A barna a stabilitás és a biztonság színe. A föld elem kapcsolódik hozzá, amely azon túl, hogy stabilitást és nyugalmat ad, álmosító hatású lehet. Mindenképpen fel kell frissíteni az energiát adó színek vagy a nyugtató, frissítő színek valamelyikével.
Fekete: A fekete szín a titokzatosság és a hatalom színe. A Szaturnusz színe is (fekete, sötétkék). A Szaturnusznak pozitív hatása lehet az, hogy kitartóvá tesz és képessé arra, hogy lemondásokat, vezekléseket végezzünk (Erre gyakran szükség is lehet, ha korán kell kelni, vagy nagyon sokat tanulni.) A fekete szín segíthet a figyelmet a feladatra összpontosítani. De! A fekete sötét és nyomasztó hatású, ami megnehezíti a tanulást és motiválatlanná, depresszióssá tehet. Leginkább kamasz korban áll fenn a veszélye, hogy fekete szobát szeretne a gyerek.
Láthattad, hogy minden egyes színben megpróbáltam találni valami pozitív hatást. Ezt azért tartom fontosnak, mert a gyerekek gyakran makacsok és ragaszkodnak egy bizonyos színhez. Hatással van rájuk a divat, a baráti társaság. A színekkel ki akarják fejezni a hovatartozásukat, az értékrendjüket és ebbe a szülők nem igazán tudnak beleszólni. Talán ész érvekkel lehet ügyes kompromisszumot kötni úgy, hogy a gyerek is örüljön, de a Vaszati elvek se sérüljenek nagyon. Fontos ugyanis, hogy hiába tetszik neki a csupa szürke vagy fekete szoba, az nincs jó hatással a fejlődésére, a mindennapjaira, a jövőjére.
Talán a legegyszerűbb kiindulási alap egy „steril” fehér vagy természetes anyagokkal berendezett, natúr szoba, amit fel lehet dobni inspiráló, lelkesítő színekkel. Ez lehet egy kép, egy díszpárna, takaró, bármi. Még a szürkét is lehet lágyítani, de ha a gyerek a fekete korszakában van, akkor bizony találni kell valami jó kompromisszumot és meggyőzni arról, hogy ne legyen az egész szoba fekete.
Az ideális az lenne, ha egyik színnel sem esnénk túlzásba, és azok inkább dekorációként jelennének meg és nem foglalnának túl nagy felületet el a szobában. Így szükség esetén könnyebb változtatni is a szoba színhangulatán.
További lehetőségek a tanulás támogatására
Most, hogy már tudjuk, hol és hogyan helyezzük el az íróasztalt és milyen színeket használjunk, nézzük meg, mi minden segítheti még a tanulást!
Azt mondanom sem kell, hogy mint minden helyiségben, a gyerekszobában is jó, ha van néhány egészséges zöld növény. A növények mindig jó hatással vannak ránk, mert a természetet hozzák be az otthonunkba. Néhány cserép zöld növénnyel már meg is van oldva a szoba zöld színe, ami ugye nyugtat és segíti a kommunikációt.
Fontos, hogy a szoba levegője legyen friss és tiszta! Rendszeresen szellőztessünk még télen is! Párologtathatunk olyan illóolajokat, amelyek frissítenek, támogatják a figyelmet, vagy ha éppen az szükséges, megnyugtatnak. Tapasztalatom szerint a legjobb diffúzort használni, az még a levegő páratartalmáról is gondoskodik és valahogy az illat finomabb, mint a mécsessel működő párologtatóban (Ráadásul a mécses égés közben szennyezi a levegőt.) Én személyesen a rozmaringot és a borsmentát használom ha összpontosítani kell vagy ha lankad a figyelmem, a citrom és a narancs pedig jókedvre derít és inspirál.
Újabban mindezeken túl a MagHealy támogatását is élvezem, mely Vaszati tanárunknak, Marcus Schmiekének a Healyt követő legújabb találmánya. A MagHealy az általa kibocsátott frekvenciákkal segít a térben pozitív légkört teremteni. Marcus azt mondta, hogy MagHealyben található atmoszféra programok a több évtizedes Vaszati tudására és tapasztalatára épülnek, s céljuk az, hogy még egy olyan térben is kedvező légkört teremtsenek, ahol nem sikerült alkalmazni a Vaszati elveit. Az atmoszféra programok közül választhatunk kifejezetten tanulás programot is, amit érdemes olyankor futtatni, ha sok a házifeladat, vagy komoly dolgozatírás lesz, vagy vizsgaidőszak az egyetemen.
Végül, ha csak tehetjük, figyeljünk arra is, hogy tanulás közben csend legyen, vagy valamilyen inspiráló zene szóljon a szobában. Megint csak egyén függő, hogy ki mit szeret. Van, aki a teljes csendet, van, aki szeret valamilyen halk zenét hallgatni, esetleg madárcsicsergést. (Ez utóbbi nagyon inspiráló ám!)
Itt bevallok valamit: gyerekkoromban annyira értelmetlen időtöltésnek tartottam az orosz szavak magolását, hogy miközben tanultam, néztem a tévét és kötöttem. Ezt nem követetendő példának szántam, csak eszembe jutott. Egyébként a stratégia jól működött, mert meglett a középfokú nyelvvizsgám, miközben elláttam a családot kötött pulóverekkel. (Az már más kérdés, hogy hosszú távon mennyire rögzültek ezek az orosz szavak…)
Összefoglalva: Ha szeretnél az iskolás gyerek részére egy igazán támogató közeget teremteni, ahol örömmel ül le tanulni és a tanulás eredményes is lesz, akkor mindenképpen figyelj az íróasztal megfelelő irányára, és arra, hogy a személyiségének megfelelő, inspiráló vagy éppen nyugtató színek vegyék körül, de mindenképpen kerüld a túlzásokat! Van, akit lelkesíteni kell, mert nem igazán érdekli a tanulás, van, akit nyugtatni, mert fél valamelyik tanártól, de az is lehet, hogy a túl sok iskolai teher miatti stresszt kell valahogyan csökkenteni. Próbálj meg olyan színeket választani a szobájába, amely az ő tanulással kapcsolatos szükségleteit leginkább támogatja. S mindezeken túl figyelj oda a szoba jó levegőjére, illatára, légkörére és hangjaira is.
Azt gondolom, mondanom sem kell, hogy mindez rád is vonatkozik, ha éppen tanulsz, vagy valamilyen szellemi munkát végzel!
Kedves Edit, yantrákkal kapcsolatos kérdéseim vannak. Évekkel ezelőtt vettem egy yantra csomagot. Lehet-e rossz helyre tenni, negatív hatást elérni velük … vagy csak egyszerűen nem támogat, ha nem ott van ahol kellene? Fontos-e, hogy függőlegesen falon, ablakon …. szekrényajtón) legyen elhelyezve vagy lehet pl egy komódra, polcra fektetve is? A lakás közepén futó fal hatása melyikkel orvosolható és a fal melyik oldalán legyen elhelyezve (ez a fal ÉNY-DK fut, tehát az egyik nagy falfelülete ÉK-re néz … viszonylag szabad felület és a másik oldala ennek megfelelően DNY … ezen egy gardrób szekrény van) ?
Kedves Ági!
A yantrák akkor hatnak a legjobban, ha a lakáson belül a nekik megfelelő helyre kerülnek, illetve oda, ahol szükség van rájuk. (Előfordulhat, hogy olyan helyre is teszünk yantrát, ahol egyébként nincs probléma de kitesszük azért, hogy még jobbak legyenek ott az energiák, vagy azért, mert tetszik az a bizonyos yantra.)
A yantrákat általában függőlegesen helyezzük el a falon, vagy akár polcon is lehet, ha pont onnan tudja leginkább kifejteni a hatását. De fontos, hogy a polcon is függőlegesen legyen.
A Mahapurusa yantrát és a Vasztupurusa mandalát, amiket a lakás közepén helyezünk el, lehet tenni vízszintesen is, főleg akkor, ha a lakás közepén nincs fal. (Szerencsés esetben nincs fal a lakás közepén.) Ilyenkor a földre tesszük őket és letakarjuk egy szőnyeggel. Fontos ilyenkor a megfelelő tájolás. Mivel nálatok fal van a lakás közepén, itt a falra kell tenni ezt a két yantrát és a falnak arra az oldalára, ami közelebb esik a középponthoz. A falon pedig úgy helyezd el őket, hogy felül legyen a Mahapurusa yantra, vele egyvonalban alatta pedig a Vasztupurusa mandala.
A Sri yantrát szoktuk még vízszintesen elhelyezni (szintén figyelve a megfelelő tájolásra), abban az esetben, ha az ivóvizünk energizálására szeretnénk használni.
Ez a bevált gyakorlat. Lehetnek egyébként még olyan speciális helyzetek, amikor vízszintesen helyezünk el egy yantrát (pl. a Vaszati piramisban is vízszintesen vannak a yantrák), de a leggyakoribb a függőleges elhelyezés a falon.
Köszönöm szépen Edit.
Örülök, ha tetszett!